Kirkene i Hol

I Hol finnes det 7 kirker, alt fra gamlekyrkja i Hol via langkirker som Dagali kirke og Hovet kyrkje til de moderne Skurdalskyrkja og Geilo kulturkyrkje. De eldre kirkene er spesielt populære for bryllupssermonier. Gudstjenester holdes i regelmessig Geilo kulturkyrkje, Hol kyrkje, Hovet kyrkje, Skurdalskyrkja og Dagali kirke. I tillegg er det gudstjeneste steder på Ustaoset og i Sudndalen. Kirken har også årlige gudstjenester på Geilojordet, Prestholt,  Dokken og Dagali museum.

Hol kyrkje ligg i Hagafoss og vart innvigd i 1924 av biskop Johan Lunde. Kirken er teikna av arkitekt O. Stein, og enkelte element, for eksempel takryttaren, tårnet og runddelen mot aust minnar om gamlekyrkja i Hol sentrum.

Besøk nettside

"Hol gamle kirke fylder akkurat sin plads i dalsenkningen som prikken over i-et" skreiv riksantikvar Harry Fett i 1916. Den vesle, brunsvidde kyrkja har vore det sentrale bygget i Holsbygda sidan tidleg på 1200 talet, og har alltid hatt ein heilt spesiell plass hjå alle holingar.

Besøk nettside

Dagali sokn ble innlemmet i Hol prestegjeld i 1948 og kirken er den nest eldste i Hol. Kirken sto ferdig og ble innviet den 4. august 1850. Den er bygget i tre og har plass til omkring 180 personer. Kirken har vernestatus automatisk listeført (1650-1850).

Besøk nettside

Skurdalskyrkja ble innviet av biskop Dagfinn Hauge den 7. september 1969. Arkitekter var Helge Skoug senior og junior. Kirken er bygget i mur forblendet med naturstein

Besøk nettside

Ustedalen kapell, tidligere Geilo kyrkje eller Gamlekyrkja, er den tredje kirken i Hol som er over 100 år gammel. Kirken ble innviet av biskop Essendrop den 4. juni 1890.

Besøk nettside

Geilo kulturkyrkje ble vigslet 28. november 2010 og har blitt en attraksjon langt utover landets grenser. Kulturkyrkja er en kirke, konsertsted, kunstgalleri og kirkekontor. Kirketorget er åpent hver dag der du kan få kjøpt vaffel og kaffe i kafeèn. På barne- og ungdomsavdelingen i 2. etg er det shuffleboard, bordtennis, billiard og diverse spill.

Besøk nettside

Hovet kapelldistrikt fikk sin kirke i 1910. Arkitekten er O. Stein. Hovet kirke ligger nydelig til med utsikt til Hallingskarvet fra nordsiden. Den er bygget i tre og er hvitmalt. Kirken har vernestatus (listeført etter 1850). Hovet kirke har plass til 200 mennesker. Omkring 570 sokner til den. Den ligger ved riksvei 50, 8 kilometer fra Gamlekirken i Hol sentrum.