Hovet Kyrkje

Hovet kapelldistrikt fikk sin kirke i 1910. Arkitekten er O. Stein. Hovet kirke ligger nydelig til med utsikt til Hallingskarvet fra nordsiden. Den er bygget i tre og er hvitmalt. Kirken har vernestatus (listeført etter 1850). Hovet kirke har plass til 200 mennesker. Omkring 570 sokner til den. Den ligger ved riksvei 50, 8 kilometer fra Gamlekirken i Hol sentrum.

Bakgrunn
Arbeid for hjelpekirkegård begynte i 1880-årene, og tidlig i 1890-årene ble kirkegården tatt i bruk. Kirke (eller kapell, som det opprinnelig var) fulgte etter århundreskiftet. Kapellet ble tegnet av Ole Stein, oppført av byggmester Kristian Ødegaard fra Haug og innviet den 18. oktober 1910. Bygget tituleres altså som kirke i dag.

Kirkebygg
Hovet kirke er en langkirke i tre. Skipet er relativt kort, og koret er smalt, rett avsluttet og omgitt av sakristier. Vesttårnet er trukket noe inn i skipet, og det er våpenhus utenfor dette (utvidet 1994). Kirken har ca. 180 sitteplasser (200, ifølge Kirkesøk). Den var tidligere blitt restaurert innvendig i 1960 etter planer av Arnstein Arneberg og fikk ved den anledning ny altervegg.

Interiør og inventar
Det er orgelgalleri i vest, og koret åpner seg mot skipet i sin fulle bredde.

Opprinnelig hadde kirken en altertavle malt av Hans Brusletto som viser Jesus som bryter brødet. Til 50-årsjubileet i 1960 ble denne ved oppussing flyttet til bårehuset, og kirken fikk altså ny korvegg. Den er malt av A. R. Andersen etter forelegg av Arneberg. Nederst er et nattversdsbilde, samme motiv som i gamlekirken, og over dette Kristus in mandorla omgitt av flammer, symbolet på Den Hellige Ånd. På sidene er det evangelistsymboler; Matteus mennesket, Markus løven, Lukas oksen og Johannes ørnen. Aller øverst ser vi Guds hånd. På alteret står det lille tomme korset, og foran det, lammet med seiersfanen. Over koråpningen pelikanen.

Prekestolen har seks fag med fyllinger to og to i høyden. Dette fortsetter på oppgangen, og i fyllingene er en rekke forskjellige symboler. Døpefonten er åttekantet og kalkformet, og på den finner vi et sitat fra Luk 18, 16: «La de små barn komme til meg…». Orgelet bygget av J.H. Jørgensen i 1957, og de to kirkeklokkene støpt av O. Olsen & Søn, hvorav den ene i 1891.

Våpenhuset ble utvidet i 1994. Våren 2006 fikk kirken nye benker. Frydenlund snekkeri i Skurdalen leverte benkene. Ny løper i midtgangen, solavskjerming og belysning i korpartiet er også på plass. Opprustingen er finansiert med innsamlede midler, gaver og lån.

Kirkegård og omgivelser

Kirken kneiser på toppen en liten kolle og er mer eller mindre omgitt av kirkegården. Det finnes også et bårehus og ved parkeringsplassen et bygg som ser ut til å være servicebygg, eventuelt kirkestue. Det skal en gang i tiden ha stått en støpul på kirkegården. Gravsøk kan utføres her.