Utstilling i Geilo kulturkyrkje

Velkommen til kunstutstillingene "Trollskog" av Frode Norman og "Røtter i hjerte" av Helge Ryo-Bergstad.

Utstillingen varer til og med lørdag 17. august 2024.

Frode Norman

Frode Norman er selvlært som kunstner. Han har hatt egne, eller også deltatt i en mengde ulike utstillinger og arrangementer i perioden 1998 og fram til dags dato. Dette gjelder både innenlands og i Sverige, Frankrike, USA og Kina.

Frode sier selv

Jeg har aldri kommet med lange forklaringer av kunsten min og det er sånn jeg liker det. Inspirasjonen min har jeg hentet i helleristninger og hulemalerier. Kunst som ble skapt for titusener av år siden av navnløse kunstnere i et språk vi har for lengst glemt. Når kunstnerne er navnløse og betydningen glemt, står bare kunsten igjen og måten vi møter den er med er en ren nysgjerrighet der vi kan lage våre egne forklaringer og historier. Slik vil jeg at man skal se på kunsten min og.

Jeg prøver å lage bilder som hopper over fornuften og går rett inn i det underbevisste og trekker frem beskuerens egne minner og fantasi.

Trollskog er et navn som er lett å forholde seg til. Det er et ord som for oss alle har på en måte samme betydning, men på en annen måte helt forskjellig. Trollskog er et navn som på et eller annet vis dukket opp hos oss i barndommen, og ble en definisjon som ble skapt et sted i tussmørket og skyggespillet der fantasi og virkelighet blandet seg. I disse arbeidene prøver jeg å ta publikum med tilbake til dette stedet.

Kunstneriske inspirasjoner har bl.a vært Kittelsen til denne utstillingen, men det

er mest de Tyske Ekspresjonistene som f.eks Otto Dix som har påvirket uttrykket mitt. Spesielt Kathe Kollwitz har vart viktig siden hun som meg var en selvlært kunstner. Einar Røberg fra Trysil vil alltid vare en viktig påvirkning til at jeg valgte å bli kunstner der jeg møtte ham som barn og fra den dag alltid visste hva jeg ville gjøre i livet.

Helge Ryo-Bergstad

Ryo-Bergstad har tegnet hele sitt liv, og har hatt flere utstillinger rundt omkring. Denne gangen kan vi følge kunstneren gjennom en mannsalder, med ulike uttrykk.

Helge sier selv

Jeg har bestemt meg for a kalle utstillingen i sommer for 'RØTTER I HJERTE, Det blir tusjarbeid fra flere perioder, de eldste tegningene som skal brukes i den utstillingen er fra 1994. Så det blir Helge kunst gjennom 30 år. Det som er litt fint er at min eldste sønn blir 30 år på slutten av sommer'n. Helge Ryo-Bergstad født 1969. Bor på Geilo. Autodidakt. Har tegnet hele livet, tegning og maling gir livsglede og en viktig del av livet

De tidligste utstillingene var med tusj, svart tusj på hvit ark. Så mer bruk av fargeblyanter

pluss tusj, lek og form med farger. Så hadde jeg en lenger periode med utforsking av akryl og større flater, jeg har en lokal grei med å male Øyo-kua. Utrykket i akryl er noen gang figurbasert, mens andre ganger helt abstrakt. Denne utstillingen i Geilo kulturkyrkje vil jeg gả til røttene av min tid som kunstner. Det siste året har jeg laget flere tusjarbeid. Dette pluss det jeg har igjen fra tidligere år blir utstillingen.