Kirkens gjenbruksbutikk - et skatteparadis med knallgode vafler

Diakonen er på vei til kirkens gjenbruksbutikk for å høre hvordan en vanlig dag der kan utarte seg for de frivillige som driver butikken. Utenfor døra møter jeg et imponerende skue. Hele inngangen er full av ulike gjenstander og fine møbler. Etter hvert får jeg høre at dette er helt normalt- folks giverglede er enorm her i kommunen.

Av diakon Line Bakke

Innenfor døra kjenner jeg umiddelbart lukten av vafler og toast og går mot den. Rundt et innbydende dekket bord møter jeg fire staute engasjerte karer- Sverre Sataøen, Per Arne Dahle, Tore Faye og Vidar Bråten. De har matpause og tar meg hjertelig imot. «Her er vi opptatt av at folk skal bli godt mottatt, både kunder og alle de frivillige medarbeiderne» uttrykker Sverre hjertevarmt. Umiddelbart får jeg en spennende innføring i husets sjarmerende historie. Jeg får blant annet høre at dette tidligere var kirkens menighetshus, men før det igjen var det skole her og det husker Sverre godt. Han bodde rett over jernbanesvillene og hadde kort vei til «gjenbruksskolen.» Vidar henger seg på mimringen og husker tilbake til den gangen det var store juletrefester her i menighetens regi. Tore derimot husker godt når det var matbutikk og kommer med mange fine nostalgiske tilbakeblikk fra gamle dager.

Per drar oss tilbake til dagen i dag og forteller om hvorfor han har valgt å komme helt fra Bergen for å hjelpe til i butikken. Han synes det er veldig spennende med alle som kommer langveisfarende for å besøke butikken. Ellers så holder han seg i god form gjennom arbeidet med å hente og kjøre ut møbler til kundene.

En kunde kommer inn og Vidar spretter opp med et stort lunt smil. Han er blitt en racer i å finne unike ting som kunder ønsker seg etter mange års erfaring som frivillig her i gjenbruksbutikken. Flere av de andre frivillige har også vært her lenge og jeg lurer på hva som gjør at de blir så lenge. Sverre er rask med å svare at det først og fremst handler om muligheten til å gjøre noe meningsfullt, spesielt med tanke på at man får en god og grønn samvittighet av å jobbe der. Ellers er de alle enige om at det å føle at man er til nytte er viktig, og ikke minst det gode sosiale miljøet. Tore er rask med å rose de knallgode vaflene og tar like gjerne to med en gang, for her er det rom for å være seg selv.

Jeg er ellers nysgjerrig på hvordan de klarer å holde det gode humøret vedlike når butikken er full av kunder og med oppgaver som hoper seg opp. De er alle enige om at det håndterer de gjennom et stort fokus på å hjelpe hverandre, og ikke minst det å møte så mange hyggelige kunder gir de mye positiv energi.

Jeg går også derfra med ny energi og hvis du synes dette høres spennende ut så er det bare å ta kontakt. Vi trenger flere frivillige, både her i gjenbruksbutikken, men også i kirkekaféen vår i kulturkyrkja. Hvis du vil høre mer om dette så ikke nøl med å ta kontakt med diakon Line Bakke, tlf.: 92850434, mail: line.bakke@hol.kommune.no.