Vårkonsert med Ål-koret

Ål-koret inviterer til vårkonsert i Geilo kulturkyrkje tirsdag 19. mars kl. 19.00.

Geilo kulturkyrkje

Tirsdag 19. mars kl. 19.00

Billetter kjøpes i døra

Ål-koret inviterer til vårkonsert sammen med solist Marit Sehl, organist Audun Flaen og dirigent og solist Arild Rønsen.

Konsertens hovedverk er Fauré’s Requiem som er komponistens aller mest kjente verk. Mens mange andre kjente dødsmesser preges av store kontraster og heftige satser om dommedag, er Faurés musikk preget av ro, sfæriske stemninger og et vakrere bilde av “den evige hvile”.

Fra han var 9 år gammel var Gabriel Fauré (1845-1924)elev ved École Niedermeyer. I 1864, 19 år gammel, komponerte han musikk til en fransk og nokså fri lyrisk gjendiktning av en gammel latinsk hymne som poeten Jean Racine ga ut i 1688. Komposisjonen var tilegnet pianisten, organisten og komponisten César Franck og med den vant Fauré en komposisjonskonkurranse ved skolen han var elev. Det er et nydelig stykke musikk.
Cantique de Jean Racine får du også høre på Ålkorets vårkonsert.

Resten av konserten vies til en norsk nålevende komponist med slektsrøtter i Hallingdal, Ola Gjeilo (født 1978) som er internasjonalt kjent for sine korverker og pianostykker.
Han har bakgrunn som klassisk- og jazzpianist, og har studert kirkemusikk ved Norges musikkhøgskole og komposisjon ved The Juilliard school i New York og Royal College of Music i London.
Han gikk i lære hos Wolfgang Plagge og jazzmusikeren Ole Henrik Giørtz og i sin musikk blander Gjeilo elementer både fra klassisk musikk og jazz.
Vi synes det er suverent med en komponist som komponerer for kor og gleder oss til å fremføre hans melodiøse verker.